تربيت بدني وعلوم ورزشي
سيد مرتضي ميرسليمي

با توجه به اينكه بيشتر ورزشكاران ما را مردم عادي تشكيل مي‌دهند كه مشغول به انجام ورزش‌هاي عمومي و همگاني هستند توجه به تغذيه اين قشر از جامعه امري مهم و ضروري است.
دكتر محمدرضا رمضان‌پور، استاد تغذيه دانشگاه آزاد مشهد با بيان اين مطلب افزود: نحوه تغذيه ورزشكاران حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي در ماه مبارك رمضان با هم تفاوت دارد.
وي در ادامه افزود: در روزهاي عادي سال وعده غذايي روزانه سه وعده است كه در روزهاي ماه مبارك رمضان تبديل به دو وعده مي‌شود كه از لحاظ انرژي دريافتي تغييري حاصل نمي‌شود و تنها از لحاظ كمبود مواد قندي احتمال بروز مشكل در ورزشكاران وجود دارد.
رمضان پور در خصوص نيازهاي بدن ورزشكار در اين ماه اظهار داشت: نيازهاي ورزشي كه براي اكثر ورزشكاران وجود دارد بيشتر در مواد قندي و كربوهيدرات‌هاست كه مقدار ذخيره آن‌ها در بدن محدود است و در مردم عادي كه به صورت غيرحرفه‌اي ورزش مي‌كنند، حداكثر ميزان ذخيره اين مواد ‌‌350 گرم است و به دليل اينكه مغز انسان تنها مواد قندي مصرف مي‌كند ممكن است ورزشكار با كمبود مواد قندي در بدن مواجه شود.
وي افزود: به همين دليل امكان دارد كمبود قند در بدن باعث بروز مشكلاتي شود كه ورزشكاران روزه‌دار مي‌توانند با مصرف مواد قندي و كربوهيدرات‌ها مانند ماكاروني، عسل، سيب زميني،قند و شيريني‌جات در فاصله بين سحر و افطار اين كمبود را جبران كنند.
وي خاطر نشان ساخت: ورزشكاران كه بعد از افطار تمرين مي‌كنند نيز بايد پس از تمرين با مصرف مواد قندي از بروز مشكلات در بدن خود جلوگيري كنند.
دكتر رمضان‌پور در خصوص ميزان مصرف مايعات در بدن ورزشكاران در ماه رمضان گفت: در شرايط آب و هوايي معتدل ميزان آب مورد نياز براي بدن غير ورزشكاران ‌‌2/5 ليتر آب است كه از اين مقدار ‌‌35 گرم در بدن ساخته مي‌شود و بقيه آن را بايد از مواد مصرفي به بدن وارد كرد.
وي خاطر نشان ساخت: ورزشكاران به دليلي فعاليتي كه دارند و تعريق زيادي كه در بدن آن‌ها به دليل تمرين وجود دارد، با مصرف ‌يك و نيم تا دو ليتر آب يا مايعات شيرين به جز چاي، مشكلي از اين بابت نخواهند داشت.
اين استاد دانشگاه افزود: بعد از انجام فعاليت ورزشي تا زماني كه تشنه هستيم مي توانيم آب يا مايعات بنوشيم ولي مصرف مايعات با غلظت ‌‌5 درصد مواد قندي در حين تمرين و بعد از آن مي‌تواند مفيد‌تر باشد.
رمضان‌پور در پايان اظهار داشت: روزه گرفتن درماه رمضان هيچ تاثيري در فعاليت ورزشكاران نخواهد داشت و هيچگونه ضرري براي آن‌ها ندارد و آن‌ها مي‌توانند با مصرف كافي مواد قندي مشكلي از اين بابت نداشته باشد .




تاریخ: پنج شنبه 11 فروردين 1390برچسب:ماه رمضان و تغذيه ورزشكاران,
ارسال توسط سيد مرتضي ميرسليمي

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 292479
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1